Trend motivačních dopisů
Trend psaní klasických motivačních dopisů je velmi pravděpodobně již minulostí. Forma, která byla dříve standardní (tj. samostatný soubor k fotce a CV) je dnes více ojedinělá záležitost. Tato dříve prakticky neodmyslitelná část komunikace při náboru je dnes vidět také v jiné verzi – třeba jako text v emailu, který potenciální kandidát posílá recruiterům či popisek LinkedIn profilu.
Má v dnešní době smysl psát motivační dopis?
Pokud chce potenciální kandidát z nějakého důvodu vyniknout, sepsat motivační dopis určitě není na škodu. S našimi tipy uvidíte, že nejde o složitou záležitost, která by musela zabrat spoustu času.
Bohužel ani sebelepší motivační dopis nemůže zvrátit rozhodnutí personalisty, pokud je přiložený životopis špatně napsaný, například s chybami nebo pokud kandidát reaguje na pozici neadekvátní požadovanému profilu.
Pokud se hlásíte na manažerskou či jinou vyšší pozici, doporučujeme alespoň krátký motivační dopis sepsat. Stejně tak v případě, že se hlásíte na pozici, kde si myslíte, že o ni bude velký zájem či vás opravdu nabídka zaujala a rádi byste tím svůj profil zviditelnili.
Jak vypadá dobrý motivační dopis?
Co se týče motivačního dopisu, platí to samé jako u CV – ideální je takový, který je bez chyb, konzistentní (tj. odpovídá informacím v CV) a aktuální. Stačí ho poslat ve formátu Microsoft Word či jako pdf.
Ideální délka je zhruba půl strany A4 – stačí opravdu „vypíchnout“ klíčové informace.
Mnoho kandidátů si též sepíše jeden univerzální dopis a rozesílá ho ke každé nabídce. Určitě doporučujeme raději sepsat krátký ale originální text, který zaujme než sáhodlouhou univerzální esej, u které je zřejmé, že je univerzálně používaná.
Dobrý motivační dopis obsahuje:
– vaše představení, kdo jste
– proč vás pozice zaujala
– proč si myslíte, že jste dobrým kandidátem/-tkou (Vaše schopnosti a zkušenosti, které z Vás dělají dobrého potenciálního kandidáta/-tku)
-závěr včetně například kontaktů apod.
Ať už již posíláte klasický motivační dopis jako samostatný dokument či jej chcete poskytnout jinou formou např. přímo v textu e-mailu nebo např. na profilu v LinkedIn budou se Vám hodit i následující tipy:
-rozmyslete si, o jakou pozici či obor máte zájem, konkrétnost působí vyzrále
-jmenujte konkrétní dovednosti, kompetence, kterými disponujete
-zmiňte Vaše úspěchy, které Vaše dovednosti či kompetence dokládají
-zdržte se vtípků a žoviálností – i přesto, že chcete ´odlehčit´ náborový proces. V této prvotní fázi se to spíše nehodí – nikdy nevíte, kdo bude text číst
Příklady špatných motivačních dopisů z naší praxe
-nespisovný jazyk, gramatické chyby či věty, které nedávají smysl
-pouze přiložený motivační dopis a žádné CV
-emoční zabarvení textu (stěžování si na něco, zdrobněliny, témata, které nesouvisí s tím, o čem by měl být motivační dopis apod.)
Dalo by se říci, že pro motivační dopisy platí: lepší žádný než špatný.
Rada na závěr
Pokud máte možnost se spojit osobně s osobou zodpovědnou za daný nábor, tak určitě doporučujeme spíše tuto formu než písemnou komunikaci – krátký telefonický rozhovor Vás může posunout v procesu hledání nového zaměstnání více než motivační dopis.
Píšete stále motivační dopisy? Je pro Vás snadné je napsat nebo se musíte opravdu hluboce zamyslet, jak sebe vystihnout co nejlépe?
Autor: Veronika Gajdošová